• Maria Zayani

5 klassiska misstag som leder till obalans

Hållbar hälsa innehåller flera komponenter. Längtar man efter mer livsglädje, meningsfullhet, välmående eller harmoni i sitt liv ska man då se upp för fem klassiska misstag som sätter krokben för att nå dit.


Ohälsosam stress

Stress uppstår när omständigheter upplevs som ett hot. Alltså betyder det att det inte finns några rätt eller fel vid stress, utan det handlar om hur personen uppfattar sin situation. En oroväckande tanke eller obehaglig känsla kan därav starta en stressreaktion och frisätta stresshormonet kortisol i kroppen. Återhämtar man sig inte ifrån händelsen befinner då kroppen sig i obalans. Läs mer om HPA-axeln här.


Aktivitet och passivitet

Man kan föreställa sig en termometer. Vid stressiga situationer ökar graden och vid återhämtning så sjunker den. Nollpunkten på termometern är vad som kallas för balans, allt under och över är obalans. Det behöver alltså vara ett samspel mellan aktivitet och passivitet för hållbar hälsa. Inom stresshantering eftersträvar man därför att nå nollpunkten mellan "att göra" och "att vara". Tips på nedvarvnings övningar finner du här.


Ibland är att pausa det mest produktiva du kan göra.

Enkelt, men så svårt

Det är egentligen enkla metoder som krävs för att nå balans men som har blivit svåra att få till i den moderna västvärlden. Att sakta ner är inte längre så himla lätt. Trots de gånger kroppen är stilla kan sinnet fortfarande vara i högvarv. Det kan se harmoniskt ut från utsidan, men är ett fullständigt kaos inifrån.



Vägen mot balans Vi önskar mer harmoni, lättsamhet, kraft, energi och glädje - samtidigt som vi lever våra alldagliga liv med relationer, barn, jobb, karriär, hushåll och så vidare. Hur kan man då sakta ner när dagarna är fyllda med krav och måsten? Börja med att checka av ifall du känner igen dig i någon utav dessa punkter, och försök att vara öppen och ärlig mot dig själv.


5 misstag som leder till obalans:

1) Säger ja till andra & nej till sig själv. Ett ja är alltid ett nej till något annat. Kanske tackar du oftast ja till övertid, jobbar på din lediga dag, göra någon annan en tjänst, hittar på aktiviteter som du egentligen inte har lust med? Kanske kommer dina ja av ren reflex? Det är ju självklart att du ställer upp. 2) Lever i duktighetsfällan. Är du högpresterande? Tävlingsinriktad? Ska alltid först fram? Sätter höga mål, med höga toppar och låga svackor? Då är sannolikheten stor att du har hamnat i duktighetsfällan som är en utav de största anledningarna till stressrelaterad ohälsa.


3) Stannar aldrig upp. Är du i konstant rörelse, antingen påväg någonstans fysiskt eller i tankarnas värld psykiskt? Ibland bägge samtidigt? Du tänker att det inte gör något för att du har allt under kontroll. Multitasking är nämligen en utav dina främsta egenskaper. Du bockar av de ena efter de andra på din lista och sover först när kroppen säger tvärstopp.


4) Har förutbestämda meningar. Yoga, meditation, avspänning, avslappning, återhämtning, vila - "Äh! Det är inget för mig." Har du fördomar om olika nedvarvning tekniker? Kanske har du även kategoriserat uråldriga metoder som något flummigt eller mesigt och därav distanserat dig helt ifrån det innan du ens har gett teknikerna en fullständig chans.


5) "Vila kan man göra i graven" - mentaliteten. Ser du passivitet som att bara vara, återhämtning och vila som något man gör mycket längre fram? Eller bara de få veckorna på semestern? Just nu prioriterar du nämligen alla måsten och kanske till och med blir lite provocerad när du ser någon annan "slappa"?



Känner du igen dig i en eller flera utav dessa punkter? Men tycker att du överlag mår bra, är avslappnad, pigg, glad, har god hälsa, är lätt i sinnet, med mycket livslust och stabilt humör? Då har du kunnat kompensera aktivitet med passivitet väl för att nå ett mellanläge d.v.s balans. Men om du känner att du saknar energi, är ofta trött, går med huvudvärk eller annan smärta i kroppen, upplever mycket stress, känner att tiden är en bristvara, har humörsvängningar, behöver mycket stimulans eller har svårt att slappna av? Då är det bra att kika närmre på de punkter du känner igen dig i för gå vidare i rätt riktning, mot balans.


Varva Ner kommer att zooma in och presentera varje punkt noggrannare de kommande veckorna, håll utkik!


Har du några frågor eller funderingar skriv i kommentarsfältet eller direkt till info@varvaner.nu

 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

©2020 by Varva Ner