• Maria Zayani

Aktivera lugn och ro systemet för en stunds vila

Yoga nidra har blivit en populär metod för att komma ner i varv. Denna urgamla teknik har genom tiderna utvecklats och moderniserats. Idag används yoga nidra som ett terapeutiskt metod på bl.a. sjukhus och fängelser runtom i USA. I denna artikel kan du läsa mer om Yoga Nidra´s ursprung, vad forskningen säger och hur man kan börja praktisera det hemifrån.


Yoga nidra är en djup avslappningsövning

Yoga nidra som också kallas för "yogisk sömn" är en guidad meditation för att uppnå djup vila. Det är en metod för att komma ner i varv och få en stunds kvalitativ återhämtning. Yoga nidra har sitt ursprung i Sankhya filosofin ifrån Hiduismen. Det är en uråldrig teknik för att uppnå avspänning- och avslappning i både kropp och sinne. Dessa tidiga läror har utövats och utvidgats under århundraden genom den icke-dualistiska filosofin av Advaita Vedanta och tantriska läror. Yoga nidra fortsätter än idag att utvecklas och moderniseras. Idag har Yoga Nidra blivit en populär metod för att nå djup avslappning och används som ett terapeutiskt metod på bl.a. sjukhus och fängelser runtom i USA.


Forskning visar positiva effekter

Yoga nidra är en effektiv avspänning- och avslappningsteknik som hjälper en att släppa på både mentala och fysiska spänningar.


Forskning visar på att Yoga nidra är ett utmärkt verktyg för att behandla bland annat:

  • Posttraumatisk stress (PTSD)

  • Stressrelaterade besvär

  • Sömnbesvär

  • Depression

  • Kronisk smärta

  • Ångest

I en studie som gjordes under utövandet av yoga nidra visade mätningarna av hjärnans aktivitet (EEG) att personerna som deltog ständigt befann sig i ett djupt avspänt tillstånd som liknade sömn utan att sova. Hjärnan var tvärtemot i djupsömn fortfarande klar och vaken med hög koncentrationsförmåga trots djupavslappningen i kropp och sinne. Ett meditativt tillstånd mellan vakenhet och sömn.


En avslappningsmetod som passar många

Yoga nidra ger hög avspänning på kort tid och har för många visat sig vara en effektiv kur mot sömnlöshet och för återhämtning. Yoga nidra är en djup avslappningsövning som passar de flesta. Det är en metod som passar dig som vill komma ner i varv, som ett avbrott från buller, stress eller annat som tar din uppmärksamhet. Man behöver inga tidigare erfarenheter för att börja praktisera Yoga nidra. Som vilken träning som helst så ger övning färdighet. Desto mer man praktiserar, desto djupare kan man komma i sin avspänning, avslappning och vila. Effekten av en regelbunden praktik visar sig allt eftersom. Några märker effekten direkt och andra behöver ge det mer tid. Kontinuitet är nyckelordet för en framgångsrik praktik.


Fördelar med Yoga Nidra:

  • Kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn.

  • Effekten av 20-30minuter Yoga nidra kan jämföras med ca: 2-4 timmar sömn (ska dock aldrig användas som ersättning av nattlig sömn).

  • Är en bra nybörjarmetod eller för den som har svårt att hålla en sittande meditationsställning. Även till den erfarna som vill utveckla nya metoder.

  • Ger kropp och sinne återhämtning och balas.

  • Många upplever att metoden ger en omedelbar stress-reducerande effekt.

  • En enkel teknik att utföra utan att behöva prestera eller anstränga sig .


Såhär praktiserar du Yoga Nidra

Yoga nidra utövas med slutna ögon liggande på rygg med en filt över sig och ev. något under knäna som te.x bolster. Man ligger som i yogans vilande position; savasana. Det ska vara bekvämt under praktiken för att kroppen ska få chans att slappna av. Använd dig utav filt, kuddar, bolster m.m. Om rummet är för ljust kan man täcka ögonen med en ögonkudde, handduk eller något annat. I sin vilande position får man möjligheten att släppa taget, pausa och landa för en stunds vila och återhämtning. Med hjälp av en meditation/yogalärare blir man metodisk instruerad i övningen. Stegvis blir man guidad i olika mentala övningar som tillåter kropp och sinne komma ner i varv utan någon ansträngning. Som vilken avspänning- och avslappningsövning som helst så kommer upplevelsen att kännas annorlunda för varje gång, beroende på dagsformen.



Börja din praktik redan idag!

Efterfrågan av yoga nidra har blivit stor även här i Sverige. Idag kan man finna yogalärare som ibland avslutar sina yogaklass med denna härliga avslappningsövning, för en längre stunds djup vila. Vi på Varva Ner vill att en praktik i denna fantastiska metod ska vara enkel och lättillgänglig även till dig som inte är medlem på en yogastudio eller inte har någon nära dig som undervisar denna metod. Man kan välja att praktisera yoga nidra i samband med ett annat yogapass eller helt separat, båda går lika bra. Med vår nedladdningsbara mp3 fil kan du börja din praktik tryggt och säkert redan idag. Eftersom du laddar ner guiden på din mobil får du möjligheten att bevara din praktik regelbunden vart du än befinner dig. Tillsammans med yogaläraren Nomi har vi tagit fram en svensk mp3 version med mycket hög kvalité till dig! Varsågod att starta din praktik redan idag.


Köp nu: 249sek Yoga Nidra Mp3 (ca: 30 min)


Vi ber dig att kontakta oss ifall du har några frågor eller funderingar. Skicka ett mail: info@varvaner.nu

0 visningar
 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

©2020 by Varva Ner