• Maria Zayani

Det är på tiden att stanna upp

Uppdaterad: mar 23

Konserter, matcher och events ställs in på grund av Coronaviruset (Covid-19). Alla anställda uppmanas att stanna hemma vid minsta tecken på förkylning. Dessutom ställs inplanerade sociala sammanhang in som t.e.x middagar, träff med vänner och annat. Varva Ner känner medlidande för alla drabbade, men vi tycker också att nu är den bästa tiden att sakta ner för att prioritera återhämtning.


Svårt att bara vara

Det är många som tycker att det är svårt att sakta ner. I vår artikelserie 5 klassiska misstag som leder till obalans är misstag nr 3: att man aldrig stannar upp. För många kan stillheten förknippas med ångest, rastlöshet eller någon annan obehaglig känsla. Tankarna som dyker upp när intrycken minskar kan vara för obekväma att möta. Därför kan tanken av att gå på ett stillsamt yoga pass eller att bara vara hemma en heldag kan ge en krypningar i hela kroppen.


FOMO, rädslan för att gå miste om

Istället är man i full rörelse. Utöver alla vardagssysslor som ska göras efter jobbet är dessutom kalendrarna fulla med olika evenemang, after works, middagar, spelkvällar m.m. Detta eftersom människan är en social varelse, som naturligt dras till sociala sammanhang. Vi mår bra utav att umgås med andra, men i lagoma doser för att behålla balansen.


FOMO som kommer från engelskan fear of missing out, härstammar från vår djupliggande rädsla för att bli utstött d.v.s. inte bli accepterad av flocken. Det är denna rädsla som får oss att tacka ja till olika tillställningar, trots att man egentligen känner sig trött och orkeslös.




Samhällets normer om att vila

Det har normaliserats och blivit lite "häftigt" att ha fullsatta scheman, att ha mycket att göra. Samhällets normer uppmuntrar detta. Därför kan det ibland t.o.m. skrytas om allt som ska hinnas med bland vänner. Är man en person med även duktighetssyndrom och prestationsbaserad självkänsla, då blir det extra svårt att bortse från dessa normer. Vi lever i dag med normen om att bromsa är något svagt, nästan som ett misslyckande. Tvärtemot ser Varva Ner det som nyckeln till framgång i de moderna samhället, som erbjuder oavbruten sinnesintryck och underhållning.


Den nödvändiga avslappningen

Forskning visar att människor som regelbundet upplever djup fysisk och mental avslappning kan få både längre och lyckligare liv. Avslappning handlar om att låta kroppen släppa muskulära och mentala spänningar. Det är ett tillstånd som kan förklaras som att man bara är - utan att vilja förändra något.


Effekterna av den djupa vilan är många. Studier har visat att det stärker immunförsvaret, låter kropp och knopp att återhämta sig snabbare, bidrar till bättre minne och fokus samt minskar oro och negativa tankar m.m. Att ta sig tiden att slappna av har en central del i hållbar hälsa. De är viktigt för att bevara energin, tänka klart, må bra och för att orka möta världen.


"Avslappning handlar om att finna lugn i kaoset." - Varva Ner


Öva avslappning

Man ska inte behöva anstränga sig för att slappna av. Avslappning går nämligen inte att tvinga fram, utan det är något man tränar upp. Du kommer märka att det blir lättare och att effekten ökar när du övar regelbundet.


Avslappningsövning (praktisera 1-2ggr per dag):


  1. Ta på dig lösa och bekväma kläder. Släck ner starkt ljus och gör det mysigt i de rummet du ska öva avslappning.

  2. Spela lugn bakgrundsmusik. Du får gärna använda dig utav vår Varva Ner spellista.

  3. Ställ alarm, med låg och behaglig ljudsignal. Allt från 5 till 20 minuter är en bra början.

  4. Sätt dig i en bekväm position eller ligg ner på golvet med ex. en yoga matta under dig. Sitt eller ligg still ett par minuter.

  5. Blunda ifall det känns okej. Ta 10 djupa andetag för att aktivera lugn och ro systemet i kroppen. Andas ut genom munnen.

  6. Gå över till dina vanliga andetag och börja observera hur kroppen känns.

  7. Scanna kroppen, del för del. Börja med fötterna, sedan benen, höfterna, magen, ryggen, bröstkorgen, armarna, halsen och tillsist huvudet.

  8. Avsluta när klockan ringer.

När man börjar utöva avspänning- och avslappningsövningar, lägger man snabbt märke till att många oönskade tankar dyker upp och stör. Detta är fullt normalt och tillhör processen. Om man kommer på sig själv, att man har fastnat vid tankarna. Då riktar man snällt och försiktigt tillbaka sitt fokus på den kroppsdel som man senast befann sig vid. Minns man inte vilken det var, så börjar man om från fötterna igen. Kom ihåg att det krävs en hel del tålamod i övningen. Och ha med dig att upplevelsen kan kännas olika för varje gång.


Stort lycka till! Ta hand om dig själv och använd dig utav tiden på bästa möjliga sätt. Har du några frågor eller funderingar skriv i kommentarsfältet eller direkt till info@varvaner.nu


Mer läsning

Skriv nedvarvning på din "To-Do list"

Testa något nytt varje dag i 8 veckor

Så här ökar du kunskapsbanken

 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

©2020 by Varva Ner