• Maria Zayani

Frågor & Svar

I veckans artikel har vi samlat ihop några utav era frågor för att dela svaren till alla. Trots att avslappning och vila är en naturlig funktion som vi alla är eller har varit i god kontakt med så uppstår det en hel del funderingar kring ämnet.


Vad sker när man tränar avslappning?

Regelbunden praktik i avslappning är stressreducerande och återhämtande. Genom att sakta ner och ta aktiva pauser aktiverar man lugn och ro systemet i kroppen. Våra andetag har en direkt påverkan på de autonoma nervsystemet. De långa utandetagen är kopplad till de parasympatiska, nedlugnande delen av nervsystemet. Man kan kalla den delen för den mänskliga bromspedalen. När man andas in slår hjärtat istället snabbare och man aktiverar då gaspedalen, den sympatiska delen av nervsystemet. Med olika avslappningsövningar och andningstekniker reglerar man kroppen inifrån.


Hur möter jag oroliga och ångestbelagda tankar?

Det sker att man ibland drar sig ifrån att öva avspänning- och avslappningsövningar på grund av att obehagliga tankar dyker upp när man saktar ner. Det kan försiktigt smyga sig på genom att de börjar klias litegrann i kroppen, eller att man upplever en känsla av rastlöshet. Skulle man mitt under en övning märka att tankarna dominera, kan man då avbryta övningen. Avbryt, men stanna kvar för att ändra fokus på långa och djupa andetag in och ut genom munnen. Långa djupa andetag neutraliserar sinnet. När känslan har lagt sig, går man tillbaka till övningen. På så sätt möter man de obekväma på ett hälsosamt sätt.



Hur ofta ska man träna avslappning?

Det finns ingen övergripande svar på denna fråga. Utan var och en behöver först gå till sig själv, för att tydliggöra sin situation och därefter sina behov. Man kan framförallt kolla på sin sömn, stressnivå och livsstil. Hur upplever du sömnen? Känner du dig utvilad när du vaknar? Hur är humöret? Är du mestadels glad, lekfull, kreativ och nyfiken? Eller tyngd med vardagens alla måsten? Hur känns kroppen, lättsam eller tung? Finns det några underliggande spänningar? Mag eller tarmproblem? Ont i nacke, axlar eller huvud? Långvarig smärta är nämligen otroligt energikrävande, som stressar kroppen inifrån. Fråga dig själv även; Hur ofta får sinnet vila fullt ut, utan några intryck? Det finns en falsk uppfattning att kroppen vilar när den är stilla, men faktum är att kroppen vilar fullt ut enbart när sinnet är i ro. Hur ofta upplever du sinnesro?


När man ställer sig själv dessa frågor och svarar ärligt, då vet man innerst inne om kroppen befinner sig i balans eller obalans. Obalans, som också kan beskrivas som långvarig stress eller ohälsosam stress är när kroppen inte får tillräckligt med kvalitativ återhämtning. Det betyder att man gasar mer än vad man bromsar sitt mänskliga fordon.


Stämmer detta in på dig uppmuntrar vi dig till att börja praktisera avspänning- och avslappningsövningar regelbundet. Vet du inte riktigt vart du ska starta och tycker att det är svårt att få in regelbundenheten så kan du skicka in en intresseanmälan för Varva Ner´s digitala kurs - Hållbara Rutiner inom avslappning, vila & återhämtning. Det är en 4 veckors kurs till dig som på ett ödmjukt sätt vill implementera nya hälsosamma vanor i ditt liv. Skicka in din intresseanmälan här (du binder dig inte till något).


Har du några frågor eller funderingar?

Tveka då inte på att skicka ett mail till oss på info@varvaner.nu - Vi hörs!


Mer läsning:

Har du koll på din stresskurva?

Krossa avspänning- och avslappningsmyterna!

Stress, den hormonella berg- och dalbanan

 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

©2020 by Varva Ner