• Maria Zayani

Är du pigg efter semestern?

Nu börjar semestrarna lida mot sitt slut. Att känna sig stressad eller att uppleva ångest inför att börja arbeta igen efter semestern är vanligt. En viss trötthet är normalt vid förändringen som sker från ledighet till arbete. Däremot ska man vara uppmärksam ifall stressen, ångesten eller tröttheten inte planar ut efter en kort tid. Känner man sig fortfarande trött, stressad eller ångestfylld efter några veckors arbete kan detta istället tyda på ohälsosam stress.


Viktigt att stanna upp

Det är ytterst viktigt att stanna upp om man misstänker att man har långvarig stress. Som vi tidigare har nämnt så är stress i grunden nödvändig och helt ofarlig, men utan kvalitativ återhämtning blir stressen däremot skadlig för både kropp och sinne. Desto längre man tillåter stressen att få pågå, desto värre blir den.


Tecken på långvarig stress:


  • Sömnbesvär - Insomningsbesvär, sover för lite eller för mycket.

  • Orkeslöshet - Man har knappt någon energi kvar efter arbete och dagliga sysslor.

  • Humörsvängningar - Känslor kan flöda åt alla håll och kanter. Man är bl.a. lätt irriterad och otålig eller ledsen & ångestfylld. Humöret kan växla flera gånger om.

  • Trötthet - Spelar ingen roll hur mycket man sover, man känner en ständigt trötthet.

  • Ingen tålamod - Tappar tålamodet snabbt, höjer rösten eller använder ett hårt tonläge som man efteråt ångrar.

  • Fysiska symptom - Som bl.a. huvudvärk, muskelvärk, spänningar i kroppen, magbesvär, hjärtklappningar, stelhet, yrsel, IBS, ljud och ljuskänslighet

  • Hjärntrötthet - Hjärnan säger stop. Det känns som den inte kan ta in mer. Leder till hjärntrötthet med minnesförlust, koncentrationssvårigheter, hjärndimma.

  • Dåliga matvanor - Antingen att man äter snabbt och mycket, eller ingest alls. Vanligt att man tar till sig snabba kolhydrater, socker, chips, vitt bröd, godis, bakelser, kaffe, energidryck eller läsk för att orka mer.


Att finna balans

Balans är att befinna sig i ett mittläge, nollpunkt. När aktivitet kombineras med god återhämtning skapar vi balans i kropp, sinne och själ. I balans tänker man klarare och tar klokare beslut. Man ger även utrymme till mer glädje och nöjen i sin vardag.



Stressbeteenden, vanor och livsstil

Det kan vara otroligt svårt att bryta ett mönster när man länge levt på ett visst sätt. Man kan vilja mycket, men utan rätt tekniker kan det ibland kännas näst intill omöjligt. Det är vanligt att man istället normaliserar sitt tillstånd eller accepterar det som det är, eftersom att göra en hållbar förändring upplevs som att klättra över ett alldeles för högt berg. Ibland vet man inte heller vad grunden till sin stress är. Att ta itu med sin stressproblematik kan kännas som ett stort projekt man varken har ork eller tid med. Istället utformar man ett uppskjutarbeteende som bara förvärrar situationen. Ur detta kan även ångest utformas, detta eftersom man innerst inne egentligen vet vad man vill och behöver.


NYHET! Stresshantering med KBT & ACT

Varva Ner är en digital plats inom stresshantering, återhämtning & aktiv vila m.m. Med våra digitala e-kurser får du vägledning, tekniker, metoder och kunskap för ett hälsosammare liv. I vår 15 veckors kurs i Stresshantering med KBT & ACT blir du strategiskt vägledd utav Neira som är beteendevetare samt samtalsterapeut i kognitiv beteende terapi & ACT.


KBT är en hög evidensbaserad terapiform som används idag inom bl.a. primärvården och stressmottagningar. KBT har visat mycket goda resultat på stressrelaterad ohälsa och utmattningssyndrom. I KBT arbetar man med fokus på nuet och framtiden för att uppnå individuella mål. ACT är också en evidensbaserad terapiform, men som har sina rötter i mindfulness. I ACT fokuserar man på att vara i kontakt och närvarande i sina tankar och känslor. Stresshantering med KBT & ACT är därför en god variation av "att göra" och "att vara" vilket visat sig passa utmärkt för stressrelaterad ohälsa, som långvarig stress och utmattningssyndrom.


Vill du delta?

Kursen sker digitalt utan några fasta tider eller bestämda dagar. Du väljer själv när och vart det passar att delta. Du kommer få tillgång till video, pdf filer, mp3 och texter för att påbörja ditt arbete. Kursen är uppdelad i 15 moduler, varav en modul genomförs varje vecka. Vill man genomföra kursen under kortare eller längre tid går det också bra. Man planerar in kursen så som det passar ens vardag allra bäst. Varje modul innehåller videon, pdf-filer och hemuppgifter för att genomgå alla steg och uppnå sina mål. Kursen går att använda via mobil, dator och surfplatta.


Är du intresserad av att veta mer? Gå vidare här.


Vi hörs!

Varva Ner

60 visningar
 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

Prenumerationsformulär

  • Facebook
  • Instagram

©2020 by Varva Ner