• Maria Zayani

Konsten att säga nej med gott samvete

Som en ja-sägare rycks människan åt alla håll och kanter. Det är svårt att säga nej eftersom gränserna har blivit allt mer otydliga. Det är oklart vad som förväntas av den enskilde individen, samtidigt som det verkar som att både de inre och yttre kraven har blivit flera.


Är du en ja-sägare?

Kommer "Ja då, inga problem", "Jag löser det!" eller "Javisst, självklart kan vi göra det" per automatik när någon föreslår något? Är du den personen som alltid ställer upp för andra? Detta eftersom du anser att det är en självklarhet att vara familj, vänner och kollegor till lags. Skulle du bli helt förkrossad ifall någon skulle bli besviken på dig för att du inte kan hjälpa till?


På jobbet ger du 110% oavsett dagsform. Du ställer höga krav på dig själv, har stora ambitioner och tycker om att leverera. När du får beröm för din insats tycker du att det var värt alla timmars slit och jobb?




Prestationsbaserad självkänsla

Psykologen och forskaren Lennart Hallsten på Karolinska Institutet har framtagit ett begrepp som heter prestationsbaserad självkänsla (PBS). Det innebär att man kompenserar låg självkänsla med prestationer och andras bekräftelser. Självkänsla är grundinställningen man har om sig själv som t. ex. att man känner sig älskad, accepterad, nöjd eller stolt över den man är bortom vad man åstadkommer. Vid prestationsbaserad självkänsla överpresterar man och överarbetar uppgifter, ofta för att man är osäker på om man duger. Får man ingen feedback är risken stor att man tar på sig för mycket arbete.


Effekter av låg självkänsla är:


  • Självkritisk

  • Svårt att ta emot beröm

  • Eftersträvar perfektion

  • Jämför sig med andra

  • Negativa tankemönster


Duktighetssyndromet

Självförtroende är nära besläktad med självkänsla. Självförtroende är tron till sin förmåga att prestera inom olika områden, alltså vad man är kapabel att utföra. Därför kan en person med låg självkänsla samtidigt ha bra självförtroende. I dagens samhälle drabbas tyvärr många kvinnor av detta sk. "duktig flicka-syndromet", med sjukskrivningar som följd. Andra begrepp med samma problem är ”prestationsprinsessan” och "arbetsmyran".


"Om du inte kan säga nej, så kommer din kropp tillslut göra det åt dig." - Varva Ner

Börja prioritera

Känner du igen dig i texten? Tycker du att det är dags att bryta ett mönster? Vill du lära dig att säga nej utan att få dåligt samvete? Då är du på rätt plats. Att säga nej till något man egentligen inte vill ger dig utrymme till att tacka ja till det som ger en mer energi. Därför är det viktigt att först veta vad man vill börja prioritera. Är det exempelvis mer egentid med fokus på återhämtning?


Ta en stund att fundera på vad du vill. Skriv sedan upp det på en lapp.




Säga nej med gott samvete

När man är tydlig med vad man vill, blir det även enklare att säga nej till det som inte går ihop med ens riktning. Det finns olika metoder man kan lära sig för att börja säga nej eftersom man (tro det eller ej) inte är skyldig till att säga ja till precis allt. Självklart kan man ställa upp för andra, men med hälsosamma gränssättningar. Du vet bäst vart din gräns går.


  1. Be om mer betänketid - Ha som vana att be om att få återkomma med svar. På så sätt kan man i lugn och ro, tänka igenom och känna efter vad man vill. Skulle man vilja ändra sitt svar är det även tillåtet att ångra sig i efterhand, inget är hugget i sten.

  2. Öva in ett nej - Hur skulle ett nej kunna låta? Öva på några nej-fraser för att stå på dig när någon försöker övertala. Det kan vara t. ex. "Tyvärr, det kan jag inte" eller "Jag har annat inplanerat" o.s.v. Ibland kan man också vara ärlig och säga som det är, exempelvis att man vill börja ge sig själv mer tid för återhämtning och vila. Däremot behöver man inte förklara sitt svar, ett nej är ett nej.

  3. Stå ut med reaktionerna - Till en början kan detta väcka starka reaktioner hos dom som är vana med att du alltid säger ja, detta är fullt normalt. Stå på dig och ha med dig att känslorna kommer att gå över. Med tiden kommer även reaktionerna att upphöra.

  4. Öva självmedkänsla - God självkänsla gör att man slutar grunda sitt självvärde i prestationer och andras omdöme. Studier har nämligen visat att avspänning- och avslappningsövningar te. x. mindfulness har en positiv påverkan på självkänslan.


Stort lycka till! Nu har du goda förutsättningar till att börja säga ett tydligt nej och ett ärligt ja till det du vill. Har du några frågor eller funderingar skriv i kommentarsfältet eller direkt till info@varvaner.nu

 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

©2020 by Varva Ner