• Maria Zayani

Nyhet - Träna mjuk kundaliniyoga hemifrån!

Uppdaterad: jul 5

Denna sommaren handlar om att "hemestra" och att träna mer hemifrån. I vår nya digitala yogapass kan du få testa på mjuk kundaliniyoga. Det är en dynamisk träning som omfattar bl.a. kroppsställningar, rörelsemönster och handpositioner. Kundaliniyoga bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning. Passet riktar sig främst till dig som inte yogat så mycket förut, men vana yogisar är precis lika välkomna!


Kundaliniyoga kallas även för hushållsyoga

Kundaliniyoga är en dynamisk och kraftfull yogaform som också brukar kallas för hushållsyoga. Detta för att den lätt kan integreras i vardagen i vårt moderna liv. Yogapasset är cirka 1 timme långt och kan praktiseras när som helst i veckan, flera gånger om. Man väljer själv vilka dagar och tider som passar en bäst att göra en stunds yoga. Övningarna är noggrant utvalda, så att man kan utföra de på golvet eller sittandes på en stol.

Yoga är till för alla som vill

Du behöver inte ha speciella kläder, betrakta dig som spirituell, vara vig, smal eller stark. Du kan delta precis som du är. Yoga är till för dig, det är en process och denna process är unik för alla. Min filosofi är att alla som vill kan göra yoga! säger Malin Wättring som är yogalärare och instruktör i mjuk kundaliniyoga video 1 - Klicka här för att gå vidare



Upplägget på ett kundaliniyogapass ser ut såhär:

  • Vi tonar in med mantrat Ong Namo Guru Dev Namo – Jag hälsar den obegränsade kreativita kraften och den inre visdomen. Detta fungerar som en signal för oss att nu är det dags att yoga.

  • Vi fortsätter med uppvärmningsövningar & eventuellt en andningsövning.

  • Sedan går vi vidare med själva yogapasset, eller kriyan som det kallas inom kundaliniyogan.

  • En kriya är som ett recept med ett specifikt syfte. Det kan vara för att mjukna upp ryggraden, få igång och lyfta upp energi, reducera stress eller skapa emotionell balans m.m.

  • Efter kriyan kommer alltid den långa vilan – vi ligger ner på mattan en längre stund och låter effekterna från övningarna integreras i kroppen. I kundaliniyoga är vila minst lika viktig som kroppsövningarna.

  • Vi avslutar med en liten stunds meditation.

  • Tona ut Sat Nam – som översätts till "Jag är sann" eller "Sanning är min identitet".


Vill du påbörja din praktik?

Malin kommer tydligt guida dig genom alla övningar, så du kan bara slappna av och följa med. Hon kommer ofta ge variationer på övningarna så att du kan anpassa efter din kropp och dagsform. Om någon övning inte känns bra i din kropp, kan du bara sitta i stillhet eller lägga dig ner på mattan och vila under just den övningen. Yogan är helt kravlös, det viktigaste är att du lyssnar på dig själv och gör det som känns bra i din kropp. Kom ihåg att det kan kännas olika i kroppen från dag till dag.


Om detta låter som något för dig, är du varmt välkommen att delta i denna digitala yogapass. Du kommer att ha tillgång till passet i 6 månader, så du kan välja själv när och hur ofta du vill delta - Klicka här


Här har vi samlat frågor & svar om våra digitala kurser - Har du andra frågor så maila oss gärna det till info@varvaner.nu - Vi önskar dig en fortsatt god sommar! Ta hand om dig.

0 visningar
 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

©2020 by Varva Ner