• Maria Zayani

Testa något nytt varje dag i 8 veckor

Människan är ett vanedjur. Det innebär att man bygger upp sitt liv kring vanor och rutiner. På så sätt kan man spara kraft och vara mer effektiv. Men alla inbyggda vanor och rutiner är inte till ens fördel. Hur välkomnar man något nytt och bryter sig loss från det som inte längre gynnar en?


Våga drömma stort

Har du någonsin fantiserat om en annan verklighet? En som kanske inte är helt olikt den du lever i idag, men som skiljer sig åt i en eller två områden. Med viss möjlighet har du säkerligen tänkt att följa din dröm men så är det någonting som håller dig tillbaka.


Längtan finns fortfarande kvar djupt inuti dig. Hjärtat vet nämligen inte skillnaden mellan vad som är möjligt och omöjligt. Däremot berättar man det gärna för sig själv: vad som är eller inte är nåbart. Många gånger har man inte gett sin dröm en fullständig chans eller ens provat. Istället har tankarna viftats bort i tron om att de en dag ska försvinna.


Sluta lyssna på din "nej röst" för att börja agera på dina ja!

Har du någonsin känt att din situation håller dig fast? Fången pågrund av omständigheter? Som om du vore fastkedjad på grund av rädslan att misslyckas? Någonstans på vägen har man kanske även tappat kontakten med sitt sanna jag, livslusten eller motivationen. Livet har helt enkelt gått vidare och dagarna styrs numera av autopilot där den ena dagen är snarlik den andra. Den känslan av fångenskap kan hända vem som helst, särskilt om man har varit under långvarig stress en längre period.



Testa något nytt

David Eagleman är en hjärnforskare som har gjort flera studier om hur hjärnan uppfattar tid. Han har visat att när människan gör någonting nytt för första gången så processar hjärnan den nya informationen på ett nytt sätt. Det är som om hjärnan väcks för stunden och bryter sig loss från det som sker per automatik. Tiden uppfattas då längre och sannolikheten att minnas det som man gjort är större.


Dopamin

Studier har också visat att må bra hormonet dopamin frisläpps i hjärnstammen när man gör något nytt, det räcker med att se en ny bild. Dopamin är en av de viktigaste signalsubstanserna i centrala nervsystemet. Trots att de bildas i hjärnan har det en funktion i hela kroppen. Dopaminet påverkar bland annat binjuremärgen som blir drabbad vid långvarig stress.


Brist på dopamin kan visa sig genom att man hetsäter sötsaker, har högt behov av koffeinintag, snabb viktuppgång, har låg energi eller att man är omotiverad m.m.

För långvarig och balanserad halt av dopamin är det viktigt att reglera halten med att öka dopaminet på ett naturligt sätt. Kosten är en avgörande faktor men även sömn och livstil.


Till exempel har regelbunden praktik av meditation stor påverkan på hjärnan. En studie som gjordes på åtta erfarna meditationslärare visade att en timmes meditation ökade dopamin produktionen med 64% jämfört med när de bara vilade.



Hur startar man?

Som vi har sagt tidigare så är det bra att börja lite åt gången. När man börjar med alldeles för stora steg kan det ge motsatts effekt och resultera i hjärnspöken som säger "det kommer aldrig gå" eller "jag har redan testat".


Har du hjärnspöken som säger till dig vad du kan och inte kan göra?

En övning för att våga mer är att börja testa något nytt varje dag i minst 8 veckor. Starta med det som känns lagom utmanande, för att med tiden sakta tänja på gränserna. Du kan t. ex. börja med att gå en annan väg till jobbet, lyssna på en ny musik genre (kolla in vår spellista här), ta en kalldusch på morgonen, testa en ny maträtt, gå en dag utan kaffe eller varför inte enbart äta bakelser en hel dag? Du kommer väldigt snabbt märka skillnaden på vad som funkar och inte funkar för ditt välmående.


  1. Skriv ner en lista på nya saker du vill testa. Här gäller det att vara kreativ och det kan faktiskt bli väldigt roligt när man väl är igång med alla ideér.

  2. Börja testa och reflektera hur det kändes efteråt. Bra eller dåligt?

  3. Våga utmana dig själv och din komfortzon.

  4. Utmana en vän som också är i behov av att möta rädslor eller komma ur autopilot.


Med tiden kan övningen ge dig självförtroende att våga testa större utmaningar. Kanske är det ett yogapass du har hört ska vara bra? Gå på bio själv? Börja säga nej till andra? Anmäla dig till den där meditationskursen som känns så främmande? Du kanske vill börja sjunga eller dansa? Våga visa dina känslor? Vara kreativ och utforska din konstnärliga sida? Skapa morgon och kvällsrutiner, hoppa bungyjump eller något annat? Oavsett vilket så kan övningen hjälpa dig att överkomma dina nej, ta dig ur autopilot och kanske till och med ge dig ett leende på läpparna.


Lycka till! Har du några frågor eller funderingar skriv i kommentarsfältet eller direkt till info@varvaner.nu

 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

Prenumerationsformulär

  • Facebook
  • Instagram

©2020 by Varva Ner