• Maria Zayani

Yoga - en uråldrig metod för moderna problem

Ur gamla indiska skrifter har man sedan flera tusen år tillbaka sett inre lugn, harmoni och balans som en förutsättning för att människan ska må bra fysiskt, mentalt och själsligt. Inom yogans filosofi och tekniker vill man uppnå en helhetshälsa. Det innebär att yoga är betydligt mer än avancerade positioner. Kan man då med hjälp av yoga skapa en fridfullare levnadssätt för att uppnå fysisk och mental hälsa?


Stress, vår nya folksjukdom

Stress är ingen känsla. Det är en fysisk reaktion på en intern eller extern händelse. Vid stress aktiveras HPA-axeln som är den fysiologiska beskrivningen som visar vad som sker i kroppen och hjärnan vid en stressreaktion - läs mer här. Den kortsiktiga stressen är inte skadlig utan tvärtemot väldigt viktig och nödvändig för människans evolution. Stress blir ohälsosam enbart när den blir långvarig utan återhämtning. Stress kan gradvis bryta ner kroppens funktioner när den inte får kvalitativ återhämtning. Några centrala delar som kan skadas vid långvarig stress är bl.a. hjärnan, de inre organen och hormonsystemet. Det är viktiga delar som behöver fungera väl för att människan ska må bra ända ner på cellnivå.


Utmattningssyndrom, en konsekvens av långvarig och svår stress

Om man inte stannar upp och tar stress-signalerna på allvar så kan de utvecklas och leda till utmattningssyndrom som är en allvarlig stressrelaterad sjukdom. I utmattningens första fas är man i allra hösta grad i stort behov utav vila och återhämtning. Detta för att låta kroppen och hjärnan som har skadats få möjlighet till att få läkas. Studier har visat att metoder inom yoga kan hjälpa en i sin tillfrisknad eftersom yogans tekniker är utvecklade för att uppnå djup avslappning som hjälper kroppen och hjärnan att läkas. Vid utmattning eller svår stress kan det vara behagligare att påbörja sin praktik med en mjukare eller stillsammare yogastil. Yoga handlar inte om att pressa sig själv eller att prestera, tvärtemot handlar yoga om att möta sig själv i acceptans för en stunds stillhet.


Yoga, en metod för stressreducering och återhämtning

I urminnes tider har sömnen varit människans naturliga medel för återhämtning. Vid djup sömn får hjärnan och kroppen möjlighet till att reparera sig. Idag vet man att sömnbesvären har ökat hand i hand med den ohälsosamma stressen i samhället. Sambandet mellan stress och sömnbesvär visar sig tydligt. Det betyder att sömnen inte alla gånger kompenserar den alltför aktiva eller stressiga livsstilen man har. För att kunna sova behöver kropp och sinne vara tillräckligt nedvarvad då aktivering är sömnens motsats. Sinnet behöver vara stilla för att kroppen ska kunna få landa. Med yogans tekniker tränar man på att slappna av och vara i närvaro. Idag styrker allt fler vetenskapliga studier yogans urgamla metoder till stressreducering, avspänning och avslappning. Yoga visar även positiva effekter på bl. a. psykisk hälsa, koncentration, sömn m.m.



Yogans huvudsakliga syfte

Som du kanske redan har märkt, finns det många yogastilar att välja mellan. Oavsett vilken stil man väljer så har de alla en gemensam nämnare - att man med olika tekniker vill uppnå ett tillstånd av total inre stillhet. En känsla av att vara fullt närvarande i här och nu. Ordet yoga kommer från de gamla fornindiska språket sanskrit som översätts till "enhet" eller "förening" på svenska. Huvudsyftet med yoga är att förena kropp, sinne och själ. Detta för att komma tillbaka till balans, den ultimata mittpunkten. De äldsta skrifterna om yoga har man funnit i vediska texter. Veda är hinduismens äldsta boksamling, där de allra äldsta texterna kan härstamma från åren 1900-1100 f. Kr. Ordet Veda är också från sanskrit och översätts till "kunskap" eller "visdom" på svenska.


Yoga är som en hälsosam gott och blandat påse, det finns en stil som passar alla oavsett behov.

Yoga som ett komplement

Eftersom yoga är mer än en fysisk träningsform, passar det alldeles utmärkt att kombinera yogan med andra träningsformer som exempelvis kondition- eller styrketräning. Yoga kan därför vara ett komplement till ens nuvarande liv. Man behöver inte ta bort något man tycker om för att ge yogan plats i sin tillvaro.


Skulle man vilja få in den mer fysiskt utmanande delen i sin yogapraktik, finns det yogastilar anpassade för detta. Yogan är i grund formad efter att man både gör och är under ett och samma träningspass. Det är ett medvetet samspel där man låter kropp och sinne få pendla mellan att vara och av. Samspelet mellan aktivitet och passivitet i kropp och sinne är viktigt för att uppnå hållbar hälsa.

Människan behöver både gasa och bromsa för att bevara de mänskliga fordonet friskt.

Har man varit väldigt aktiv under en längre tid, gått med långvarig stress eller kanske till och med kommit så långt som till utmattningssyndrom, då är det viktigt att bromsa extra mycket en period för att kunna återgå till balans, mittpunkten. Det är nämligen enbart när kropp och sinne befinner sig i ett avslappnat tillstånd då kroppens naturliga förmåga till självläkning får möjlighet att ta plats. Beroende på situation kan det variera från person till person hur lång tid man behöver prioritera att dra i bromsen. Det tar tid för kroppen och hjärnan att läkas. Det finns yoga stilar som är mer stillsammare och mer formade för att uppnå djup avslappning, vila och återhämtning. Yoga är en uråldrig metod som kan hjälpa en att balansera aktivitet och passivitet smidigare i sin vardag för att gå från obalans till balans.


Yin & Nidra Yoga

Varva Ner har tillsammans med yogaläraren Nomi utvecklat en digital 8 veckors kurs till dig som vill tillämpa regelbunden praktik i vila & återhämtning hemifrån - läs mer här. Varje pass startar med en andningsövning eller med en guidad kroppsscanning för att låta kropp och sinne snabbare komma ner i varv. Därefter påbörjar praktiken i Yinyoga som är en återhämtande och terapeutisk yogastil. Samtidigt som man stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad i positionerna så stimulerar man också kroppens inre organ och övar sinnet att vara i total närvaro. I Yinyoga tränar man på att behålla sig lugn när man utsätts för inre och yttre stress. Värdefulla tekniker som man kan ta med sig även utanför sin yogamatta. Avslutningsvis blir man guidad i Yoga Nidra som är en djup avslappningsövning. Yoga Nidra kallas även för "yogisk sömn" eftersom det sägs att 30 minuter praktik i yoga Nidra motsvarar 2-4h sömn. Yoga Nidra används som ett verktyg mot stress, sömnbesvär, att lugna sinnet och att få återhämtning. Den ger hög avspänning på kort tid och har för många visat sig vara en effektiv kur mot sömnlöshet.


I Varva Ner´s digitala kurs kan man själv välja vilka dagar och tider som passar en bäst att praktisera en stunds aktiv vila. Varje pass är formad som om man vore på ett yoga pass. Man blir guidad in och ur varje övning. Vilket betyder att man inte behöver tidigare erfarenheter för att kunna delta. Kursen passar alla, nybörjare som mer van. Varje pass är cirka 50 minuter lång och kan praktiseras flera gånger om det skulle önskas.


Kursen innehåller:

  • Andningsövningar

  • Guidad kropsscanning

  • En blandning av olika Yinyoga positioner

  • 2 versioner av yoga Nidra (en kort och en lång version)

  • Motiverande samt vägledande introduktioner inför varje pass för att enklare bibehålla praktiken.

  • 8 moduler (totalt ca: 8h video)

Pris: 599kr inkl. moms (inga dolda avgifter) - Klicka här för att påbörja din praktik idag!


Stort tack för att du tog dig tiden till att läsa denna artikel! Om du har några frågor eller funderingar skriv till oss på info@varvaner.nu - Önskar dig lycka till med din återhämtning!


Läs mer:

Krossa avspänning- och avslappningsmyterna!

Såhär får du bättre kontakt med din kropp

Skriv nedvarvning på din "to-do list" idag


 

VARVA NER

Digitala tjänster I Sverige

Prenumerationsformulär

  • Facebook
  • Instagram

©2020 by Varva Ner